Dyrlæge Lisbeth Nordberg driver i dag en omfattende klinik for hudsygdomme.
En årelang særinteresse for hudsygdomme hos hunde og katte har betydet, at kæledyr fra store dele af Sjælland søger til Trollesminde Dyreklinik.

Hudklinikken

Hudsygdomme hos vores hunde og katte er i stærk stigning og langt over halvdelen af de dyr der besøger Trollesminde Dyreklinik har problemer i huden alene eller i kombination med andre sygdomme.

Listen over hudsygdomme er lang – over 200 forskellige sygdomme er beskrevet – domineret af allergi, hudbetændelse, svampeinfektioner og hormonelle lidelser (stofskiftesygdom, Cushings syndrom m.fl.).

Gennem de sidste tyve år har den veterinære dermatologi udviklet sig hastigt og det er i dag heldigvis muligt at helbrede eller lindre symptomerne fra langt de fleste hudsygdomme.

Kontakt hudklinikken

Der kan bestilles tid for konsultation i Hudklinikken hos dyrlæge Lisbeth Nordberg på dyreklinikkens hoved-nummer:

Ved førstegangsbesøg med et kronisk hudproblem afsættes der typisk en time til optagelse af sygehistorie, klinisk undersøgelse og forslag til yderligere udredning og behandling.

Lisbeth Nordberg

Daglig leder af hudklinikken

Dyrlæge Lisbeth Nordberg er daglig leder af Hudklinikken på Trollesminde Dyreklinik.

Lisbeths årelange erfaring og omfattende efteruddannelse inden for den veterinære dermatologi kommer rigtig mange af klinikkens patienter til gode.

Dyrlæge Lisbeth Nordberg har siden afslutningen af sin veterinære kandidatgrad i 1985 systematisk dygtiggjort sig inden for det veterinærdermatologiske felt med utallige efteruddannelseskurser såvel i Danmark som i udlandet. Ud over at tage sig af klinikkens egne hudpatienter, tager dyrlæge Lisbeth Nordberg sig også af henvisende kollegaers patienter og underviser dyrlæger og dyreejere i hudsygdomme hos hunde, katte og mindre kæledyr..

Hudklinikken tilbyder

Hudklinikken på Trollesminde Dyreklinik tilbyder detaljeret udredning og diagnostik af alle hudlidelser hos hunde og katte samt mindre kæledyr.

I forbindelse med undersøgelse og diagnostik udfører vi:
Grundig gennemgang af tidligere sygdomshistorie
Den dermatologiske patient kan være noget af en udfordring. Det er som et stort puslespil med rigtig mange brikker og nøgleordene er grundighed, syste-matik og frem for alt vedholdenhed.
Detaljeret gennemgang af tidligere gennemførte undersøgelser (journalmateriale)
Mange kroniske hudpatienter har tidligere fået behandling for deres sygdom, og måske fået lav-et forskellige undersøgelser hos andre dyrlæger, og flere af disse oplysninger kan bruges i det videre arbejde med udredningen af den enkelte patient.
Hudskrab (påvisning af mider)
Hudskrab bruges til påvisning af bl.a. mider i huden. Undersøgelsen udføres på stedet og mikroskopieres med det samme.
Undersøgelse af øresvaber (mikroskopi / dyrkning)
Øresvaber til dyrkning og mikroskopering er en vigtig del af den diagnostiske udredning på de kroniske hud-patienter.
Undersøgelse af hår og hårsække (mikroskopi / dyrkning)
Fysisk undersøgelse og især mikroskopi af hårtotter fra pelsen giver af og til vigtige informationer om den underliggende hudsygdom.
Udtagning af biopsier (små hudstykker)
Udtagning af hudbiopsier, d.v.s. små hudstykker, for senere mikroskopisk undersøgelse (histologi), foregår i fuld bedøvelse og er et vigtigt element i udredningen af den kroniske hudpatient. Dyrlæge Lisbeth Nordberg har årelang erfaring i at udtage og vurdere hudbiopsier i mikroskopet.
Dyrkning for vækst af svampe og bakterier i huden og / eller ørerne
Dyrkning af svampe og bakterier fra huden er en vigtig del af udredningen af den kroniske hudpatient og giver værdifulde oplysninger om, hvordan der skal behandles.
Allergitest (blodprøvning og priktest)

I dag laves langt de fleste allergitest ud fra blodprøver, men den gamle klassiske pricktest bruges også i klinikken.
Vi har et tæt samarbejde med dyrlæge Kristian Pedersen på Vet-allergy’s laboratorium i Nibe.

Udarbejdelse af detaljeret plan for videre udredning og behandling
Det er meget vigtigt, at der laves en overordnet plan for den videre udredning og behandling, når vi har med hudpatienter at gøre. Det er også vigtigt hele tiden at have styr på de økonomiske konsekvenser i forløbet. Kroniske hud-patienter er dyre i drift.

Priser

Veterinære ydelser er svære at prissætte, da hver enkelt sygdomshistorie og forløb er forskellig og det enkelte dyr i sagens natur kræver forskellig udredning og behandling.

Butik

I butikken på Trollesminde Dyreklinik kan du købe foder og plejemidler til dine kæledyr.
Vi sælger foder og plejeartikler i hele klinikkens åbningstid. Kom og få en hyggelig snak med vores hjælpsomme personale.

Dyrlægevagten

Der er behov for dyrlægehjælp døgnet rundt, og den enkelte klinik kan ikke altid stå effektivt til rådighed uden for almindelig åbningstid.

Personale

Trollesminde Dyreklinik har et brændende ønske om at gøre en forskel. Vi stræber efter et veluddannet, høfligt og service minded personale. Vores personale er den ressource, der skaber stemningen og profilen på Trollesminde Dyreklinik.

Ⓒ 2020 - All Rights Are Reserved